Corona was er al 36 jaar geleden

tekst: Hans Knot      foto: Rosa King en Rob Olthof (midden) - archief SMC

Stichting Corona richtte ook de Radio Monique fanclub op. Klik op afbeelding voor een advertentie uit 1985

Corona’s naam in een totaal andere richting als het vernietigende virus was in de radiowereld al actief in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Pas na het lezen van een oude editie van Free Radio Magazine kwam de herinneringen van het kortstondig bestaan van ‘Corona’ weer naar boven. Als audio- en video-adviseur, sinds 1978 bij de Stichting Media Communicatie, kreeg ik vaak een stortbui aan plannetjes en ideetjes over mij heen, die werden aangegeven door de toenmalige SMC leider Rob Olthof.

In onze vaak meer dan één telefoontjes per dag kwam hij op een bepaald moment met het idee een nieuwe Stichting op te richten die, vergeleken met de Stichting Media Communicatie, zich met andere zaken bezig kon gaan houden. Daarbij dacht hij onder meer aan een platenproducties, die hij altijd al had willen doen met Rosa King. Zij werd in 1939 geboren in Georgia en maakte furore als jazz en blues saxofoniste en zangeres.  Op een bepaald moment ontmoette Rob Olthof Rosa King in het jazz café ‘De Kring’ in Amsterdam en was direct onder grote indruk van haar muzikale kunnen. En bij die ene ontmoeting bleef het niet. De Stichting Corona kwam er wel en werden er ook platen door Corona in de markt gezet. Zo werden opnamen geregeld voor een tweetal lp’s die door SMC werden uitgebracht: Rosa Kings Favourite Blues (LP, Album) Paradise SMC 100.005 1981 The Rosa Kings Favorite Ballads (LP, Album) Paradise SMC 100.005 1981.

Maar er was meer, We gaan terug naar een eigen rubriek die Rob Olthof had in het FRM en wel in die van de maand juni 1974.

‘Als fan van Radio Caroline en als vrij radio-organisatie is het logisch dat bij zo’n belangrijke gebeurtenis er een plaat en een gedenkboek dient uit te komen. (20 jaar Caroline). Nu is het niet zo moeilijk om wat radio-opnamen uit te monteren, maar wij van S.M.C. wilden met iets bijzonders komen. Enige jaren geleden schreef een meisje uit Amsterdam voor ons het liedje over Caroline, namelijk toen reeds in 1981 de terugkeer werd verwacht. We hadden dus een tekst, zonder een melodie.

Een kennis van mij wist echter een drietal muzikanten op te sporen, waarvan de leider de muziekjes schreef. Nadat Frans  Landmeier voor Arkus in 1983 de single ‘Scanner’/ ‘Help, alarm, politie’ had opgenomen vroeg ik hem een melodie te schrijven voor ‘Welcome Caroline’. Aldus geschiedde. Op mijn kantoor was er een meisje die graag een plaatje wilde opnemen en dus vertrokken wij op druilerige dag naar de Xanadu Studio in Haarlem. Selma stond krom van de zenuwen. Om 10 uur ’s morgens stond de crew de apparatuur al uit te pakken. Binnen drie uur stond de melodie op de band.

 

Frans Landmeier zong vervolgens zijn deel van de tekst in en vervolgens was het de beurt aan Selma. Teneinde haar over de drempel te helpen had ik een fles vieux meegenomen. Na twee cola’s met een tic ging het van een leien dakje. Echter, het bleek dat de mixage van de twee stemmen niet zo eenvoudig was. Nadat Frans op de piano de juiste toonhoogte voor Selma had gevonden verliep het mixen gesmeerd.’

En daarmee was de allereerste Corona singleproductie een feit geworden in 1984. Op de b-kant was onder meer een montage te horen van de start van Radio Caroline in 1983 vanaf de Ross Revenge, in productie van Piet Treffers. Toen ik echter een exemplaar kreeg toegestuurd zag ik tot mijn verbazing nergens een vermelding van de Stichting Corona. Wel was het registratienummer van de plaat een vermelding voor SMC 100 010, voorafgaand aan 6 Chesterfield Gardens. Juist, eens het adres van Caroline in Londen’s Mayfair. Het jaar daarna, 1985, kwam er nog een single uit: Hee Monique / De bekentenis (SMC 85-12) A: The Frans Landmeier Orchestra / B: De Verloren Zoon. Het verhaal van de verloren zoon is mij geheel onduidelijk gebleven. Gek genoeg doet deze single momenteel op Discogs liefst 17.50 Euro.

Comments are closed.